Prognóza únie posiela Slovensko na dno

13. listopadu 2011 v 19:33 | WarFare |  Správičky
Kľúčový pilier slovenskej ekonomiky, vývoz tovarov a služieb, dostane
v budúcom roku úder. Rast exportu čaká výrazný útlm. Vyplýva to z
jesennej prognózy Európskej komisie. Kým ešte na jar mal podľa
Bruselu slovenský export rásť 8,2-percentným tempom, najnovšie
vyhliadky hovoria už iba o 2,4-percenta. V raste exportu by sme
v takom prípade boli štvrtí najhorší v Európskej únii. Patriť sme
však mali medzi exportných lídrov. Eurozónu, ktorá je najdôležitejším
trhom pre našich výrobcov, totiž čakajú ťažké časy. Dôvodom sú
hlavne dlhové problémy niektorých krajín a slabnúca spotreba.
"Rast v eurozóne sa zastavil a je tu riziko recesie," pripúšťa aj
podpredseda Komisie pre hospodárske a menové záležitosti Oli Rehn.


Nájsť si prácu bude ťažké
Pád exportu sa zákonite prejaví aj na výkone ekonomiky.

V jeho predpovedi je Brusel pesimistickejší, ako napríklad
ministerstvo financií. Podľa komisie totiž slovenské hospodárstvo
porastie v budúcom roku len o 1,1 percenta (ministerstvo ráta
s rastom 1, 7 percenta). To okrem iného znamená riziko vyššej
nezamestnanosti a zmrazenia príjmov pracujúcich.

"Výkon ekonomiky a export sú spojené nádoby. Hodnota
nášho exportu tovarov a služieb tvorí 85 percent HDP. Keď
naši najväčší obchodní partneri budú musieť šetriť, náš vývoz
to poznačí výrazne," hovorí ekonóm Slovenskej akadémie
vied Vladimír Baláž.

Automobilky sa môžu udržať
Podľa odborníkov zasiahne kríza celý priemysel, hlavne sektor
elektrotechniky. "Optimista som pri automobilovom priemysle,
ktorý sa snaží profilovať novými modelmi produktov. Orientujú
sa na tzv. prokrízové vozy, teda malé autá," poznamenal
analytik Tatra banky Boris Fojtík.

V problémoch bude aj stavebníctvo. O prácu môžu prísť tisícky
ľudí. Medzi automobilky, ktorým sa zatiaľ darí, patrí napríklad
Volkswagen Slovakia. Závod plánuje v budúcom roku vyprodukovať
400-tisíc áut. Ako dodal jeho hovorca Vladimír Machalík, začať
výrobu malých vozov bolo pre automobilku v krízových časoch
správnym rozhodnutím. "V minulosti sme mali výrobu
orientovanú na exkluzívne vozy. Teraz pribudli malé
vozidlá. Diverzifikácia výroby je pre nás určite výhodou."

Problémy však, naopak, hlási iný ťahúň ekonomiky, trnavský
PSA Peugeot Citroën. Ten minulý týždeň dočasne pozastavil
výrobu pre znížený počet zákaziek.

Spomalenie rastu, ktoré ohlásil Brusel, uškodí aj štátu.
Ak ekonomika naozaj stúpne len o 1,1 percenta, podľa
internetovej kalkulačky rezortu financií bude v štátnom
rozpočte chýbať až 590 miliónov eur.

Ministerstvo financií aj po nedávnej aktualizácii vyhliadok
ešte stále očakáva rast až na úrovni 1,7 percenta. Nevylučuje
však aj scenár, ktorý napísal Brusel. "Ak bude rast nižší ako
prognózuje ministerstvo financií, tak budú tlaky na rozpočet.
Vláda bude musieť prijať opatrenia," poznamenal Tvaroška.

Brusel nám však neverí ani v tomto roku. Náš schodok verejných
financií by totiž mal namiesto plánovaných 4,9 dosiahnuť až 5,8
percenta. Ide však o staré dlhy napríklad pri nemocniciach alebo
o pôžičku železniciam, ktorú odklepla bývalá vláda, vysvetľuje
Tvaroška. Rezort rokuje s Bruselom o tom, či sa tieto dlhy zaúčtujú
do tohto alebo do predošlých rokov. "Je to len formálna vec.
Základný deficit nám Európska komisia potvrdila na úrovni
4,9 percenta."

Ak by sa však naplnili predpovede komisie, náš dlh by v roku
2013 presiahol 50 percent. "Dlhová brzda asi začne pracovať
skôr, ako by sme chceli," pripomenul Fojtík nedávno predložený
zákon o rozpočtovej zodpovednosti. Ak by sa novej vláde dlh
nepodarilo skrotiť, po dvoch rokoch by ju už čakali prvé sankcie,
napríklad zmrazenie platov členom vlády.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama