Školství jako za starých časů

9. ledna 2014 v 18:59 | WarFare |  Alternative Vita
Současné školství stále preferuje schéma výuky založené na biflování
hesel bez ohledu na to, zda dítě chápe podstatu věci, nebo zda má
k dané informaci nějaký pozitivní vztah.


Je to pořád stejné. Od tehdy do tehdy se musíš naučit tahle hesla
jako básničku, a když to zvládneš dostaneš jedničku. Když něco nebude
jak to je v učebnici nebo jak to řekla paní učitelka, tak tě potrestáme
- horší známa. Jinými slovy, vše je neustále založeno na fenoménu trestu.
Buď se dítě naučí správně bezmyšlenkovitě opakovat po druhých a
nebo je potrestáno.

Tento systém naprosto potírá osobnost dítěte - jeho osobitý přístup,
schopnost poznávat a interpretovat věci a rozvíjet se svým tempem.
Přitom nikdo z nás není stejný. Do jisté míry to má charakter vojenského
režimu, kde je primárním úkolem vzdát se vlastní osobnosti a stát se
tupým nástrojem systému bez vlastní invence. Někteří to dokonce
komentují tak, že to byl záměr z dob průmyslové revoluce, kdy bylo
třeba získat vzdělané dělníky ke strojům, neboť lidé bez vlastního
názoru se lépe ovládají (zotročují).

Většina dospělých, kteří prošli tímto školským systémem s notnou
dávkou sebereflexe řekne, že z toho, co se téměř 20 let učili na
různých školách si do praxe odneslo tak 20%. To znamená, že jsme
80% svého života strávili naprosto neefektivně, a že 80% znalostí jsme
získali až z praxe.

Dodnes si pamatuji, jak jsme v hodině Českého jazyka - literatury
probírali J. A. Komenského a jeho dílo Orbis pictus, kde J.A.K.
prezentoval filosofii škola hrou. V učebnici k tomu bylo napsáno
něco v tom smyslu: že by žáci měli umět naučenou látku nejen
mechanicky odříkat, ale opravdu i rozumět tomu, čemu se učí.
J.A.K. opatřil tedy učebnici množstvím ilustrací, tak aby byla pro
děti poutavá.

V některých z nás to vyvolávalo pocity vzpoury. Jak to, že my se tu
učíme o tzv. učiteli národů, který preferoval hru jako formu poznání
a my jsme nuceni se slepě biflovat hesla? Dospělí nás tehdy rázně
umlčeli: Co je to za blbost, aby si děti ve škole hrály? Vždyť by se
tam jen flákaly a nic by neuměly. Koukej se jít "učit"! Zítra máš
písemku.

Přitom celá podstata věci pramení z naprostého nepochopení slova
hra. Hra je fenoménem poznání. My jsme vše dovedli do absurdního
stavu, kdy jsme řekli: Nejdříve se musíš tohle naučit (…opakovat) a
pak si můžeš jít hrát! Přitom i v přírodě si zvířata hrají a učí se formou
her od starších.

Hra je tedy přirozený nástroj poznání a sebevzdělávání. Aby hra
splnila svůj účel, musí pomáhat dítěti rozvíjet jeho kreativní potenciál
a přinášet zábavu. Protože to, co nás baví, si zapamatujeme snáze než
-li to, k čemu máme odpor a musíme to dělat z povinnosti.

V současné době již existují alternativní směry jako jsou Waldorfská
škola, škola Montessori, intuitivní pedagogika a s tím spojené domácí
vzdělávání. Všechny tyto směry se snaží aktivně zapojit přirozené
schopnosti a touhu dětí poznávat nové věci právě skrze fenomén hry.

V létě 2013 jsem měl možnost se setkat s Peterem Živým, který je velkým
propagátorem intuitivní pedagogiky. Ta plně reflektuje a propojuje tvůrčí
pohyb a poznání:

Děti jsou dokonalé svobodné bytosti a mají právo být vychovávané
s respektem k nim. Jak? Intuitivně, bez násilně vnucovaných postupů
a vzorců, o kterých si dospělí myslí, že jsou ty zaručeně správné. Přesně
o tom, je tato skvělá a "živá" přednáška Petera Živého.


Dalším novým směrem je unschooling. Ten vychází z předpokladu, že lidé
jsou přirozeně zvídaví, učí se spontánně a bez donucení. Jako nejefektivnější
nástroj učení považuje unschooling svobodnou interakci s okolním světem.
V rámci unschoolingu tedy neexistují předem vymyšlené osnovy - učení
probíhá samovolně např. hraním si, diskutováním a zkoumáním okolí.

Tento vzdělávací směr stojí vůči klasickému školství v opozici a odmítá
jeho metody, jako je např. známkování, věkové rozdělení do tříd a studijní
plány. Oproti klasickému modelu vzdělávání se jedná o přechod z prostředí
vytvořeného dospělými do prostředí tvořeného dětmi, případně studenty.

U nás můžeme na toto téma najít hnutí pod označením SvobodaUčení.cz.
Propagátorem tohoto směru je například Naomi Aldort:


zdroj: suenee.cz
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama